Het rijbereik van een elektrische auto, ook wel actieradius genoemd, is afhankelijk van meerdere factoren. Te beginnen met de batterijcapaciteit in kWh. Hoe hoger de capaciteit, hoe meer energie de batterij kan opslaan en hoe meer kilometers je kunt rijden op een enkele batterijlading. Daarnaast is het rijbereik afhankelijk van de rijstijl van de bestuurder, de belasting van de auto, de weersomstandigheden, de verkeerssituatie, de bandenspanning en het gebruik van (zware) stroomverbruikers in de auto, zoals de airconditioning. Allemaal factoren die ook bij een brandstofauto van invloed zijn op het werkelijke verbruik. Bovengenoemde zaken gelden ook voor een elektrische plug-in hybride. Daarom zal die in de HYBRID-stand – waarbij automatisch voor de meest efficiënte aandrijfvorm wordt gekozen (benzine, elektrisch of gecombineerd) – voornamelijk op benzine rijden tijdens snelwegritten en zo veel mogelijk elektrisch bij lagere snelheden. Op deze manier worden de eigenschappen van beide motoren optimaal benut om in iedere situatie zo zuinig mogelijk om te gaan met de beschikbare energie aan boord (benzine en elektriciteit). Met ingeschakelde E-modus rijdt een plug-in hybride uitsluitend elektrisch, vaak met een begrensde topsnelheid van 135 km/u (afhankelijk per model). In deze rijstand zal de batterij aanmerkelijk sneller leegraken dan in de HYBRID-stand. Hoe snel, is afhankelijk van bovengenoemde factoren zoals rijstijl, weersomstandigheden, verkeerssituatie enzovoorts.